Twinkle | Digital Commerce

Coolblue verder onder één domeinnaam

2018-06-11
1000561
  • [nieuws]
  • 1:42

Coolblue gaat vanaf vandaag onder één domein door het leven: Coolblue.nl/be. De 325 losse webshops, waarmee de e-tailer tot dusver vertegenwoordigd was, sluiten de deuren: 'Een nieuw fundament voor de website.'

Zojuist meldt de nummer 2 van de Twinkle100 dat de kogel door de kerk is binnen het project waaraan al een aantal jaar gewerkt wordt: het samenvoegen van de talloze specifiek productgerichte shops. Coolblue wil klanten via die weg meer overzicht bieden en ervaart zelf minder complexiteit aan de backend, zodat het sneller kan automatiseren. Ook komt de samenvoeging de seo-optimalisatie van het elektronicaconcern ten goede.

De specialist Coolblue

Al in 2010 sprak 'beginbaas' Pieter Zwart over Coolblues voornemen één merk te worden. Het combineren van die merkstrategiewijziging met de bestaande diversiteit aan niche-domeinen bleek nog niet zo eenvoudig: 'Onze relevantie en ons succes zitten hem in die rol van specialist. Daarom is dit een lastig proces voor ons. "Je komt voor de specialist, je blijft bij Coolblue", is wat we willen uitstralen.'

Zoeken in meerdere domeinen

Om dat devies handen en voeten te geven, lanceerde Coolblue het jaar daarop een shopoverstijgende zoekfunctie. Vanaf dat moment konden bezoekers van niche-shops in één zoekactie binnen meerdere domeinen tegelijk oriënteren. Enkele maanden later kwam de logische vervolgstap: een shopoverstijgend winkelmandje.

'Grote commerciële consequenties'

Met die mogelijkheden in de aanslag werden onder de vlag van Coolblue nog steeds nieuwe shops geopend. Sinds enkele jaren beweegt het bedrijf echter richting de stap van vandaag, in navolging van de gewenste merkuitstraling. Zwart: 'Het overgaan naar één domein was best spannend. De commerciële consequenties zijn gigantisch groot: nu kunnen we sneller gaan automatiseren en doorontwikkelen. Ik kijk ernaar uit om de vele mogelijkheden verder te gaan uitbouwen.'

Gemakkelijker vertalen

Eén van die commerciële consequenties zou de versnelling van internationalisering kunnen zijn: naast een uitbreiding van mogelijkheden op het gebied van adverteren, cross-sell en up-sell merkt Coolblue op dat het gemakkelijker wordt de website te vertalen.